Jak pisze w swoim zapytaniu poseł andrzej Szejna z mocy art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.) (dalej jako: “p.o.”) organy prowadzące, do których zaliczane są jednostki samorządu terytorialnego, mają możliwość likwidacji placówek oświatowych. Art. 89 ust. 3 p.o. stanowi, że: “szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, [...].” Art. 9 p.o. stanowi natomiast, że jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może przekazać w drodze umowy osobie prawnej bądź osobie fizycznej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego prowadzenie placówki oświatowej.
Według doniesień medialnych zgoda kuratorów na likwidację szkół staje się coraz powszechniejszą praktyką. Należy przy tym wskazać, że placówki objęte likwidacją z reguły zlokalizowane są na terenach wiejskich, czego następstwem jest pogłębiające się wykluczenie w zakresie dostępu do publicznej edukacji mieszkańców wsi. Niepokojący jest nadto fakt, iż część przedstawicieli samorządów argumentuje decyzję o likwidacji szkoły brakiem środków budżetowych (czego przyczynami nierzadko są zbyt niska subwencja oświatowa oraz wysokie koszty reformy edukacji). Postępuje również proces przekazywania innym podmiotom placówek oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Likwidacja placówek oświatowych często jest równoznaczna ze szkodą dla dziecka, które zmuszone jest do zmiany środowiska bądź musi poświęcić więcej czasu na dojazdy do szkoły ulokowanej w innej miejscowości. Omawiana sytuacja jest również niekorzystna dla pracowników oświaty, którzy w następstwie likwidacji szkoły często są zwalniani, a w przypadku przekazania placówki przez jednostkę samorządu terytorialnego innemu organowi prowadzącemu - zatrudnienie w oparciu o Kartę Nauczyciela ulega zmianie na zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (bądź w skrajnych przypadkach na podstawie umowy cywilnoprawnej).
Mając powyższe na uwadze poseł Andrzej Szejna skierowal na ręce ministra edukacji narodowej zapytnie jakie zmiany w sieci oświatowej są planowane na terenie województwa świętokrzyskiego w 2020 roku. Pyta również o to, ile wpłynęło uchwał o zamiarze likwidacji szkoły (tzw. uchwał intencyjnych) oraz uchwał dot. przekazania szkoły innemu organowi prowadzącemu do Świętokrzyskiego Kuratorium Oświaty w okresie od dnia 1 stycznia 2020 roku do dostarczenia przedmiotowego zapytania i których szkół dotyczą niniejsze uchwały.